La cita a Samarra

La cita a Samarra
W. Somerset Maugham

Parla la Mort: Hi havia un mercader a Bagdad que va enviar el seu criat a comprar provisions al mercat; al cap de molt poca estona, el criat va tornar tot blanc i tremolós, i va dir: «Senyor, tot just quan he arribat a la plaça del mercat una dona m'ha donat una empenta enmig de la multitud, i quan m'he tombat, he vist que l'empenta me l'havia donada la Mort, que m'ha mirat i m'ha fet un gest amenaçador. Així que ara, si us plau, deixeu-me el vostre cavall per fugir de la ciutat i escapar-me del meu destí. Aniré a Samarra i allà la Mort no em podrà trobar».
El mercader li va deixar el cavall. El criat hi va muntar, va clavar-li els esperons i va marxar tan ràpid com el cavall era capaç de galopar. Llavors el mercader va venir fins al mercat i em va veure enmig de la gentada, i acostant-se fins on era jo, va demanar-me: «Per què li has fet un gest d'amenaça al meu criat quan l'has vist aquest matí?» «No era cap gest d'amenaça -vaig dir-li-, era només l'efecte de la sorpresa. M'he quedat parada de veure'l a Bagdad, perquè tinc una cita amb ell aquesta nit a Samarra».
(Traducció de P. Ballart)